Help! Mijn klant begrijpt mij niet. Met deze drie handige tips zit je zo op één lijn!

Linsta 7 november 2020
Delen:

Nieuwe klanten werven, ook wel “koude acquisitie” genoemd, blijft altijd een spannende klus. Niemand wil tenslotte het risico lopen afgewezen te worden. En juist dàt risico neem je als je op een onbekende afstapt om je diensten of producten aan te prijzen!

Kunnen we nou net dàt stukje niet schrappen binnen het ondernemerschap? Het antwoord is simpel.......Nee, No, Nein, Njet ! Klanten komen nu eenmaal niet uit de lucht vallen. En als ze het al zouden doen, blijft het evengoed een “koude acquisitie”. Ook dan zul je op dat unieke moment de klik moeten zien te maken. De eerste indruk telt! Altijd en overal! En je kunt er vanuit gaan dat diezelfde klant waarschijnlijk nog vier anderen partijen op het oog heeft.

Het komt er dus op aan om het moment te grijpen. Maar hoe? Waar begin je en hoe eindig je? Kort verhaal, lang verhaal ? Voor je het weet ben je aan het babbelen en babbelen zonder in de gaten te hebben dat je potentiële klant allang is afgehaakt. Begint hij te gapen, of zegt ze dat ze even de hond gaat uitlaten, dan weet je dat je op het foute spoor zit........

Sommigen proberen, zonder het zelf in de gaten te hebben, “roeiboten in de woestijn te verkopen” ! Terwijl die klant toch echt op zoek was naar een kameel! Maar geen paniek. Al je concurrenten hikken tegen hetzelfde probleem aan! De hamvraag is…… wat moet je doen om die klik met je potentiele klant te krijgen? Eigenlijk is het niet zo heel ingewikkeld en komt het neer op het goed beheersen van “slechts” drie basis vaardigheden. Dat moet toch lukken!

Daar komen ze...........

  1. Verplaats je in de klant en stel je eens levendig voor hoe jijzelf als klant benaderd zou willen worden. Handige tip: kijk eens vanaf een afstandje mee over je eigen schouder en ontdek hoe de situatie eruitziet. Zou je klant daar blij van worden? Neem de tijd om door te vragen, wat maakt je klant nu echt blij? Wat je aandacht geeft groeit……… dus ook je nieuwe klantrelatie!
  2. Luister zonder oordeel, oprecht en met aandacht naar de klant. Stel vragen vanuit die oprechte interesse en probeer van daaruit enthousiast mee te denken. Luisteren maakt dat je de klant gaat begrijpen. Dat zal je met de klant doen verbinden. Binding met je klant levert de “gunfactor”.
  3. Controleer regelmatig of je nog goed op het netvlies hebt waarnaar de klant op zoek is. Dit kan heel wat anders zijn dan jij in eerste instantie dacht! Controlevragen stellen kan veel duidelijkheid geven. Durf te vragen! Je kunt echt meer dan je denkt. En mocht die klant in de woestijn toch echt die roeiboot willen hebben….., dan krijgt-ie hem ook, met een mooie strik erom! Want de klant blijft altijd koning..........

In de drie volgende blogs gaan we bekijken hoe we de bovenstaande basisvaardigheden zo goed mogelijk onder de knie kunnen krijgen!

Direct aan de slag?

Kom vandaag nog in contact met de mooiste lokale opdrachten uit jouw regio.

Delen: